עולם הרכבות המודרני נשען על מערכות בקרה ומחשוב מתקדמות בלעדיהן לא ניתן היה לנהל ולבקר מערך מורכב ורגיש כל כך. גם טכנולוגיות האבטחה והבטיחות במערך הרכבות דורש התמחות מיוחדת ויכולות מתקדמות שעדיין לא הוכנסו למערכי אבטחה אחרים. בנושא זה שוחחנו עם חן יודלביץ מחברת HVI המייצגת
בישראל את חברת Hikvision המובילה בעולם בתחום זה.
עולם תשתיות התחבורה בכלל ותשתיות הרכבות בפרט, עובר בשנים האחרונות מהפיכת דיגיטציה. המהפכה החלה כבר משנות ה 90- עם המצאת המחשב האישי, דרך התפתחות רשת האינטרנט ועד עידן ה- IOT והבינה המלאכותית בימינו. תפעול הרכבות דורש מערכות מחשוב מתקדמות המשולבות עם טכנולוגיות אבטחה ובטיחות. הקרונות מספקים כיום רשת אלחוטית והמסילות משובצות בהתקנים אלחוטיים המאפשרים בקרה טובה יותר על בטיחות הנסיעה ואבטחת הנוסעים. הודות להתפתחות העצומה שעבר גם עולם מצלמות הבקרה, הן הפכו לחלק חשוב במערך הבקרה כולו.
אחת החברות המובילות בעולם בתחום זה היא חברת Hikvision הסינית שלקחה על עצמה לפתח פתרונות מתקדמים לעולם הרכבות. החברה פועלת בתחום מצלמות האבטחה כבר עשרות שנים עם אלפי פרויקטים מוצלחים מסביב לעולם. לפני כשני עשורים החלה החברה לפתח פתרונות ייעודיים לתחום מורכב זה ואט אט תפסה את מיקומה כמובילה בתחום.
אבטחה ובטיחות מבוססת אלגוריתמים
בחינה של פעילות הרכבת מראה כי ניתן לחלקה למספר מקטעים. ישנו מקטע קבלת הקהל בתחנה, ישנו מקטע הקרון, מקטע נהג הרכבת, מקטע המסילה ועל הכל שולט מקטע הבקרה המרכזי האמון על המערך כולו. לכל מקטע פיתחה החברה מגוון פתרונות וידאו המשלבים בינה מלאכותית למערך ההפעלה, הבקרה והפיקוח וכמו-כן שולבו כלים ייעודיים לתחום האבטחה, הבטיחות ושיפור השירות. במקטע התחנה, ניתן לפרוס מצלמות לבקרת קהל, ספירת אנשים, וזיהוי התנהגות חשודה, איתור חפצים עזובים ועוד. במקטע הקרון מאפשרת החברה בקרה על כל פתח, כולל יכולת לספור אנשים, לזהות ולהתריע על אירועי בטיחות, אבטחה, ונדליזם וסדר
ציבורי בתוך ומחוץ לקרון. שיתוף פעולה עם רשויות החוק מאפשר לתעד התנהגות אסורה של נוסעים, מעשה חבלה וכן להתריע על אנשים המבוקשים על ידי רשויות החוק (בהתאם לחוק). פתרונות אלו למקטע הקרון מבוססים, בין היתר, גם על יכולות זיהוי פנים מתקדמות שפיתחה החברה בשנים האחרונות. מקטע נהג הרכבת הינו מרכיב קריטי בבטיחות הנסיעה. מצד אחד בקרה על נהג הרכבת – איתור סימני עייפות (עיניים עצומות וגילוי פיהוקים), דיבור בטלפון או עישון, או כל הסחת דעת אחרת מצד הנהג וכן התראה מקדימה על כל מכשול עתידי על הפסים.
המטרה: מניעת פגיעה בנפש
במקטע המסילה, מספקת החברה מצלמות איכותיות המאפשרות תיעוד רציף, 24/7 של כלל פסי הרכבת לאורך התוואי. כמו כן, ניתן להתקין בקטר מצלמה חיצונית
המופנית כלפי תוואי הנסיעה כך שניתן, כאמור, לתעד ובעיקר להתריע על כל תקלה לפני הגעת הרכבת.
מערכת השו”ב המרכזית
מקטע הבקרה הארצי מאפשר שליטה בכלל מערך הרכבות, התחנות, הקרונות ופסי הרכבת מחדר מצב מרכזי. חברת Hikvision פיתחה פתרון לאחד האתגרים הגדולים של מפעילי הרכבות – ניהול ושליטה מרכזיים. כלל המצלמות בתוואי המסילה, בקרון, על הקטר, בתא הנהג ובתחנה, מחוברות באמצעות תקשורת אלחוטית/קווית או סלולרית למרכז השליטה ומאפשרות תמונת מצב אחת, אחודה, של כל מערך הרכבות הארצי. יכולת זו מאפשרת לכל גורם האחראי על בטיחות הנוסעים לראות תמונה עדכנית דרך הטלפון הסלולרי או המחשב, בכל נקודת זמן שיבחר. מוצרי החברה תומכים בתקני WIFI בתדרי 2.4 \ 5.8 , בתקני דחיסת וידאו 265.H , תקן 3.0 USB להעברת מידע מהירה, והם מוקשחים ברמה צבאית מפני רעידות, מכות ופגעי מזג אוויר, כולל תמיכה בתקן IP67. המערכת תומכת בחתימת מיקום באמצעות GPS , כולל יכולת לשמור את נתוני ה- GPS בעת בעיות באספקת חשמל. המצלמות מגיעות ברזולוציית 2MP באיכות HD , עם תמיכה בוידאו בגודל מסגרת 1920 * 1080 ב 30- מסגרות לשניה (30fps). נתונים אלו מאפשרים למצלמה לאתר מפגעים בדרך, לזהות אנשים, ולנטר התנהגות של הנוסעים והנהג בזמן הנסיעה על מנת לשפר את הבטיחות. ציוד ההקלטה כולל תמיכה ב- POE , אמצעי נדרש להתקנה ברכבת שבה אין שקעי חשמל בשפע. הפתרונות של Hikvision הותקנו, כאמור, במגוון פרויקטים מסביב לעולם. לאחרונה בוצע בצפון בריטניה, פרויקט במסגרתו הותקנו כ 920- מצלמות במערך הרכבות באזור. הטכנולוגיה החדשה מאפשרת לחדר הבקרה המרכזי להשיג לא רק צפייה ישירה וניטור בזמן אמת, אלא גם מעקב שוטף על מיקום הרכבת, המסלול ומהירות הנסיעה
כדי למצוא מראש חריגים פוטנציאליים ולנקוט בפעולות בזמן אמת. פרויקט נוסף בוצע לאחרונה בתחנת המטרו של דלהי בהודו, כולל הקלטת וידאו ברזולוציה גבוהה
במיוחד ויכולת לייצא סרטוני אבטחה ותיעוד אירועים עבור שירותי אכיפת חוק וזאת לצורך חקירה. "אין ספק כי עולם הרכבות, בדומה לשווקי תחבורה אחרים, מתחיל לאמץ טכנולוגיות מתקדמות לצרכי אבטחה בטיחות ושיפור השירות. מצלמות, אלגוריתמים ושליטה מרכזית הם אבני יסוד בכל פתרון עתידי שמפעיל הרכבת יבחר ליישם. לצד ההיבט הביטחוני והבטיחותי, פתרונות אלו גם תורמים לשורת הרווח", מספר חן.