שוק התחבורה עובר בשנים האחרונות מהפכות טכנולוגיות. כלי רכב חשמליים ובעתיד הלא רחוק אוטונומיים, רמזורים חכמים, כבישים שטוענים מכוניות חשמליות ועוד. לצד פתרונות חדשניים אלו, הטכנולוגיה בשוק התחבורה משמשת גם לייעול התפעול של ציי רכב בעסקים. הפתרון אשר נציג להלן מציע סט טכנולוגיות מתקדם שהופך כל רכב מסחרי או פרטי לסנסור רשתי המנוטר מרחוק. המערכת מאפשרת פיקוח ובקרה בזמן אמת, הן של התנהלות הנהג, הן של סביבת הרכב והן של מסלול הנסיעה. המערכת מתריעה על אירועים חריגים החל מהירדמות הנהג, תאונה או ניסיון פריצה וכלה בכל חריגה ממסלול הנסיעה המתוכנן.
Smart Surveillance Solution
תחום ניהול ציי רכב סובל כיום ממספר אתגרים המשפיעים על בטיחות הנוסעים וגם על הרווח של המפעילים. אתגר אחד טמון בפיקוח זמן-אמת על נהגים. עייפות,
עישון, אלימות, דיבור לא נאות, חוסר ריכוז, עבירות מהירות ועוד. לאלו ניתן להוסיף נהגים שעושים ״השלמת הכנסה״. כלומר, לצד קו החלוקה הרגיל, הם זולגים ללקוחות אחרים – ללא ידיעת המעסיק. לעיתים אירועים כאלו מסתיימים בגניבות מוצרים מהמעסיק או מהלקוח, במידה ומדובר בשליחות עבור אחר. אתגר נוסף טמון בתיעוד תאונות. רכב מסחרי הוא כלי רכב גדול ולכן כולל מספר שטחים ״מתים״ בהם הנהג מתקשה לראות את הנעשה בצדדיו. כאשר מתרחשת תאונה, בחלק גדול מהפעמים, קשה לקבוע בוודאות כיצד נגרמה ומי אשם בתאונה. אתגר נוסף קשור לניסיונות חבלה ברכב. אם זה רכב הסעות או אוטובוס, ישנם מקרים של אלימות כלפי הנוסעים. בין שמדובר בטרור או בכל סוג פשיעה, הקב״ט וקצין הרכב נדרשים לניטור, על מנת לספק לעצמם מודעות מצבית בזמן אמת על צי הרכב. בהיבט הפיננסי, אם מדובר ברכב הסעות, מפעיל צי הרכב נדרש להתמודד עם בעיות גבייה מצד הנוסעים. בחלק מרכבי ההסעה, כולל אוטובוסים, הנהג אינו עוסק בגבייה,
אלא רק בנהיגה. הנוסע עולה ונדרש לשלם באמצעות אפליקציה או כרטיס תשלום ייעודי. גם אם יש כרטיסן או סוג פיקוח עתי אחר, מדובר בפיקוח חלקי בלבד.
על מנת לענות על אתגרים אלו, פיתחו בחברת Hikvision פתרונות המבוססים על סנסורים המותקנים על גבי הרכב ומחוברים בזמן אמת, באמצעות רשת אלחוטית או סלולרית, למרכז בקרה. על גבי הרכב מתקינים מצלמות, חיצוניות ופנימיות, באמצעותן ניתן לבצע מספר פעולות.
ניטור בזמן אמת
ראשית, ניתן לנטר את הנהג. האם הוא ׳מנקר׳ בנסיעה ומסכן את הנוסעים? כמו כן, ניתן לנטר עישון, סטיית מבט, אלימות או דיבור שאינו נאות כלפי הנוסעים ועוד.
מצלמות אחרות ינטרו את השטחים המתים במראות הצד שהנהג לא רואה. לצד ניטור הנהג, המערכת מספקת לנהג לחצן מצוקה. בעת תאונה או בכל אירוע
בו הנהג מרגיש מצוקה, הוא לוחץ, המוקד המרוחק מקבל התראה ויכול להזעיק את שירותי הביטחון, ההצלה או צוות טכנאים למיקום הרכב. הסנסורים הפנימיים והחיצוניים מאפשרים גם איסוף נתונים לגבי פנים הרכב. כולל ניטור הסחורה וזיהוי ביומטרי של נוסעים לטובת פענוח פשעים, או אי תשלום. ישנה גם אפשרות לספירת אנשים לצרכי תפעול פיננסי ותיעוד ויזואלי של מקרי אלימות, גניבות או כל אירוע חריג שמתרחש בפנים הרכב. בנוסף, כאמור, תיעוד מצולם של הסביבה החיצונית בעת תאונה או אירוע חריג בסביבת הרכב. כלל הסנסורים מקליטים מקומית ויכולים לשדר, בזמן אמת, את השידור למוקד מרוחק.
עוד פיתוח מעניין שמאפשרים בחברת Hikvision הוא מעקב זמן-אמת אחרי מסלול הרכב מהמוקד המרכזי. אם הנהג לא עובד לפי המסלול המתוכנן – קופצת
התראה. אם יש סטייה חריגה – קופצת התראה. במידה ומישהו משתלט על הרכב ומסיט אותו – קופצת התראה. המוקד יכול גם להגדיר, באמצעות סימון פוליגון על
המפה, מהו מרחק הסטייה שיקפיץ התראה. הסנסורים ומערכת ההקלטה יודעים לתמוך בתקן כיווץ וידאו 265.H לטובת הקלטת וידאו ממושכת, בתקן אלחוטי 5.8
המסוגל להעביר נתונים ברוחב פס של כ 80- מגהביט-שנייה למרחק של כ 30- מטרים. המערכות תומכות במתח חשמלי 12V או 24V . המערכת מאפשרת גם איסוף
נתוני מיקום של הרכב למשך שבוע בצורה מקומית ושידור שלהם למוקד מרוחק כאשר מתחדש החיבור לרשת.
הצלחות מסביב לעולם
באחד הפרויקטים בעולם בהם השתתפה Hikvision במלזיה, הותקנה מערכת ניטור ב 660- אוטובוסים. בצד האוטובוס הותקנה מצלמה שתפקח על הנקודה העיוורת בעת סיבוב בכדי להפחית תאונות. המערכת יכולה לשמור על הקלטה למשך 15 דקות לאחר כיבוי האוטובוס כדי לעקוב אחר מצבים חריגים. בזמן ההפעלה היא יכולה להציג מידע GPS בזמן אמת יחד עם הווידאו. האפשרות להתאים את אותן יכולות טכנולוגיות לרכבים בגדלים שונים מאפשרת למנהל צי הרכב לקבל יכולת ניטור ותפעול אוניברסלית לכלל צי הרכבים שלו. בצורה כזו, המפעיל חוסך עלויות תפעול על ידי הכשרת כח אדם למערכת אחת, החזקת צוותים טכניים עם התמחות יחידה, עבודה מול ספק אחד וכו׳.
תאימות לשוק הביטחוני
את אותן יכולות ניתן להתאים גם לרכבים המשרתים את עולם האבטחה והשיטור, החל מרכבי משטרה דרך שיטור עירוני וכלה ברכבי סיירים ומפקחים בחברות האבטחה והמוקד. בצורה כזו, ניתן לנטר את כל צי הרכב, כולל קבלת תמונת מצב בזמן אמת על כלל כלי הרכב הנמצאים בזירה מוגדרת כולל יכולות התחברות למצלמות החיצוניות של כל כלי רכב בעת אירוע. בתרחיש כזה, כל רכב הופך לסנסור איסוף מידע בשטח בזמן אמת. כוחות ביטחון יכולים להוסיף למערכת
יכולות אנליטיקה המעניקות שכבה נוספת שרצה על גבי הוידאו הנאסף ומאפשרת ניתוח סוגי מידע שונים. בין היתר, זיהוי לוחיות רישוי ) LPR (, זיהוי פנים מול מאגרים ממשלתיים ועוד.